Helsingborgs kommun, som äger hamnen, har beslutat att till 2024 ska all utrustning i hamnen ha noll CO2- resp. NOx-utsläpp. Bart Steijaert, VD, Helsingborgs hamn AB, säger:
– Vår strategi är att bli den mest miljövänliga hamnen i Skandinavien. Att köpa fyra elektriska terminaltraktorer från Terberg är den första investeringen mot det målet. Han fortsätter: "– Terberg är en av de första leverantörerna som erbjuder elektriska traktorer. Dessutom är deras maskiner ytterst pålitliga. Vi vet att de fungerar väl och att servicen är bra."
De nya YT203-EV-fordonen kommer att arbeta dygnet runt, året om i minst 10 år. Steijaert räknar med att de tillkommande kostnaderna i samband med köpet av de elektriska fordonen kommer att betala sig inom samma period. – Besparingarna från underhåll och diesel gör ROI fördelaktig.
De fyra identiska traktorerna kommer att användas på containerterminalen, i logistikparken och för transport mellan de två ställena. Utifrån aktivitetsnivån i Helsingborgs hamn har de valt batteriet med högst kapacitet till traktorerna: 222 kWh. Energibolaget Öresundskraft AB ligger i närheten och garanterar att tillhandahålla hållbar ström.
Helsingborgs Hamn beställde de nya Terberg terminaltraktorerna från N.C. Nielsen. Den första Terberg YT203-EV har precis blivit levererad, och personalen på Helsingborgs Hamn har fått omskola sig, från diesel till elektriskt, och de har fått införskaffa nya underhållsverktyg.
I slutet av 2024 kommer alla existerande diesel Terberg terminaltraktorer vara ersatta av den nya generationen av elektriska Terberg terminaltraktorer.